Kampanj för att uppmärksamma våld i unga relationer
Projektet är ett kommunikativt uppdrag som syftar till att lyfta våld i ungas relationer. Med hjälp av sex feriepraktikanter planeras en kampanj på sociala medier.

- Idégivare: Socialförvaltningen
- Projekttid: 21 juni – 25 oktober 2021
En avhandling om våld i ungas relationer visar att 60 procent varit utsatta för våld i en kärleksrelation och att tjejer rapporterar mer utsatthet än killar. Mer information om våld i unga relationer kan bidra till att fler söker hjälp samt att man känner igen egen våldsutsatthet tidigare.
Projektet på Instagram
Den 17-21 maj 2021 tog projektet över stafettpinnen för Mora kommuns Instagram. Se inläggen genom att klicka på bilderna.

Projektet är avslutat
Socialförvaltningen hade sex stycken feriepraktikanter som fick i uppdrag att lyfta frågan kring våld i unga relationer samt att nå ut till den aktuella målgruppen. Ansökan till Hållbara idéer avsåg att finansiera det sätt som feriepraktikanterna trodde skulle nå flest personer. De valde att göra tre filmer kring våld i unga relationer som skulle visas på kommunens Instagramkonto. Genom att göra sponsrade inlägg på Instagram kunde målgruppen nås, målgruppen var personer upp till 25 år och som befinner sig i Mora kommuns geografiska område
Lärande
Kommunikationsenheten erbjuder stor hjälp. Det visade sig vara mer komplicerat än vi trodde att få inlägg godkända och publicerade enligt Instagrams regler. Så en erfarenhet är att det är mycket viktigt att samverka mellan kommunens olika enheter.
Vad händer efter projekttidens slut?
Efter projekttidens slut så kommer ytterligare två sponsrade inlägg att göras under vecka 47 och 50. Dessutom kommer filmerna även att läggas ut under våren 2022 dock inte genom sponsrade inlägg.