Test av MVP, Mentorer i VåldsPrevention, i stor skala vid Mora Gymnasium
Mentorer i Våldsprevention, MVP, är ett våldsförebyggande program. Genom projektet får 300 gymnasieelever i årskurs två årligen lära sig att bli aktiva åskådare och ta ställning mot våld och kränkningar.
- Projektägare: Gymnasieförvalting och socialförvaltning
- Projekttid: 2021-05-03 - 2022-12-19
Syftet med projektet är att öka trygghet på skolan, Mora gymnasium, och att fler elever kan identifiera flera olika former av våld. Målet är att Mentorer i Våldsprevention, MVP, utvecklas och blir en del av Mora gymnasiums ordinarie värdegrundsarbete.
Mentorer i Våldsprevention på Instagram
Den 2-6 augusti 2021 tog projektet över stafettpinnen för Mora kommuns Instagram. Se projektets inlägg genom att klicka på bilderna.
Projektet är avslutat
Den våldsförebyggande metoden MVP ligger till grund för hela projektet och utbildningar i två omgångar har genomförts med personal från Mora gymnasium. Två deltagare från högstadiet deltog på den sista utbildningen, som ett led i att sprida metoden även till högstadieskolorna. Även deltagare från Älvdalen och Orsa var med.
Sammantaget har 192 av 275 elever i årskurs 2 gått MVP under projektet. På skolan finns omkring 30 utbildade MVP-ledare. En utvärdering som gjorts med de elever som har haft MVP-lektioner visar att 63% av eleverna tycker att MVP-lektionerna var bra eller mycket bra. 54% upplever att deras kunskap om våld har ökat och 67% säger att MVP gjort att de kommer ingripa mot våld.
Förutsättningarna för genomförandet påverkades av pandemin. T ex, då den första årskursen skulle få sina MVP-lektioner bedrevs utbildningen på distans, och eftersom MVP inte lämpar sig på distans fick man istället hålla en halvdag med MVP vårterminen 2022.
I april 2021 föreläste delar av projektorganisationen om MVP-arbetet på Mora gymnasium under en kunskapsdag med Länsstyrelsen Dalarna gällande våldsförebyggande insatser i skolan. I september2023 kommer de även att delta på Länsstyrelsen Dalarnas lanseringskonferens ”Ett Dalarna fritt från våld”, för att berätta om det lokala våldsförebyggande arbetet.
Lärande
Vissa förändringar har gjorts i projektet. Exempelvis har det varit ett mindre team på fem personer som ansvarat för att genomföra MVP i flera klasser istället för lärare och elevhandledare, som var tanken initialt. Framöver är planen att det mindre teamet på fem personer ska ansvara för lektionerna med stöd av den person som är ansvariga för klassen. Antal lektioner som ska genomföras har minskat från 14 till 9. En lärdom är att gruppen av MVP-ledare inte får bli för liten, då finns risken att inte alla klasser hinns med och sårbarheten ökar vid t ex sjukdom.
Vad händer efter projekttidens slut?
MVP är numera känd bland all personal på skolan och det finns en plan för hur arbetet ska fortsätta. All personal deltagit på kunskapshalvdagar om MVP:s grundprinciper där man får kunskap om våld samt verktyg att agera som lärare. Mora kommer fortsättningsvis att kunna fortsätta utbilda personal internt inom MVP. Projektet finansierade utbildning som har lett till att två personer har licens att utbilda andra till att vara MVP-ledare, samt handleda dessa.