Digital kompetens och digital delaktighet för alla
Projektets syfte är att öka digital kompetens och delaktighet hos kommunens medborgare. Projektet planerar många olika aktiviteter för att visa möjligheter och träna färdigheter hos de identifierade målgrupperna.
- Projektägare: Kultur-och fritidsförvaltningen
- Projekttid: juni 2020 - december 2022
Digital delaktighet är en demokratisk rättighet och en förutsättning för ett socialt hållbart samhälle. I samhället sker en ständigt ökande digitalisering. Ett faktum är att flera målgrupper saknar den digitala kompetens som behövs för att vara digitalt delaktiga och de halkar därmed efter i den digitala omställningen.
Projektet ska öka digital kompetens och delaktighet hos kommunens medborgare. Projektet planerar många olika aktiviteter för att visa möjligheter och träna färdigheter hos målgrupperna och också involvera aktörer som vill nå ut med sina digitala tjänster.
Webbplatsen för Digital delaktighet
Relaterade nyheter
Projektet på Instagram
Den 13-17 september 2021 tog projektet över stafettpinnen för Mora kommuns Instagram. Se projektets inlägg genom att klicka på bilderna.
Projektet är avslutat
Arbetet med digital delaktighet har fått en annan synlighet jämfört med innan projektet, både i kulturhuset, i kultur-och fritidsförvaltningen och i kommunorganisationen som helhet tack vare projektet.
540 unika besökare har loggats under projekttiden. Var och en av dessa kan ha använt sig av hjälpen i projektet vid flera tillfällen, och i många fall vet de att så är fallet. Speciellt de äldre besökare har återvänt vid flera tillfällen för att få stöttning att lära sig mer. Många av besökarna har kommit dels för sin egen skull, men även som ombud för att kunna hjälpa en make eller maka efter besöket. Av de unika besökarna är 25% nyanlända och 75% äldre. Besökarna har delats in åldersgrupper och gruppen 76 år och uppåt är den åldersgrupp som dominerar klart.
Det har varit en stor bredd bland frågorna och besökarna har bland annat velat ha hjälp med: e-legitimation, covidpass, boka tid för vaccin, kommunala e-tjänster som ekonomiskt stöd och bidrag, googla, e-post, skicka meddelande via telefon, sociala medier, olika typer av kommunikationsappar, hantera smarta telefoner, bokningstjänster för transport och resor, uppdateringar för digitala enheter, Microsoft paket, apple- id, molnlagrings frågor, överföring av info mellan enheter, synkronisering av enheter och annat.
Samarbetet med Statens servicecenter i Mora har gjort att bibliotekspersonalen nu har lätt att hänvisa besökare som kan använda tjänsterna som erbjuds vid servicecentret dit.
Pandemiläget och restriktionerna har hämmat möjligheterna att samverka och etablera samarbete med äldreboenden, föreningar för äldre och församlingar.
Lärande
Det goda mötet har stor betydelse och kanske underlättar det om mötet kan ske fysiskt för den som har ett hinder i form av språk eller funktionsnedsättningar, eller känner sig allmänt osäker och otrygg med digitala tjänster och redskap. Även om projektet med digital delaktighet har genererat många unika besök finns fortfarande personer i målgruppen som står utanför, och nya tillkommer också. Pandemin har fortsatt påverka under stora delar av projekttiden. Modellen med en lite större projektgrupp och en liten arbetsgrupp som även förbereder projektgruppens möten har fungerat bra och varit effektiv. Värdefullt med coachning vid ansökan.
Vad händer efter projekttidens slut?
Projektet med digital delaktighet kan rundas av med att det fortsatt kommer att finnas tillgång till hjälp och stöttning att bli självgående och få svar på frågor. En mindre omorganisation inom Mora bibliotek samt medel från Kulturrådet/Stärkta bibliotek har gjort det möjligt för att en tjänst kommer att finnas på plats från 1 januari 2023.